måndag 4 september 2017

Plats som förändras!

Många platser förändras ständigt, mer eller mindre. Vissa ställen är det naturen själv som förvandlar i sakta mak, medan andra är det vi människor som påverkar, ofta i en viss riktning.
På min arbetsplats i Malmö, på sjukhuset är STORA förändringar på gång. När det presenterades första gången såg det ut att bli en enkel sak att genomföra, men nu när verkligheten gör sig påmind är det inte enkelt att göra något utan att det påverkar verksamheterna i husen. För att inte tala om alla de människor som går vilse, eller som absolut inte vet var de ska ta sig fram.
Idag fick jag reda på att dett uppdagats en bunkerliknande del mellan Röntgen och Kirurgen. När jag kom dit i allra högsta hugg så såg det ut som en kvarglömd kulvertdel, visserligen med låg takhöjd, en ev. servicekulvert från sjukhusets begynnelse (eller nästan).
Förutom att ta bilder bara där gick jag en sväng bort mot gamla infektionsavdelningarna också. Var god! Lite bilder från området idag. Eftersom det är ett allmänt fotoförbud så undvek jag att fotografera människor.

Ny entré kommer (troligen) att vara här, entré till röntgen och Kirurghuset

Gammal kulvertbit kom upp i dagen


Bakom planket syns snart inte gamla ögonkliniken längre.

Ny väg från Inga Marie Nilssons gata 47 o 49 mot akuten

Skulturen fick vara kvar.

Det "nya kapellet" som snart ska försvinna, är det sagt.

Kapellet!

Entrén till gamla infektionen 1

Kvarglömda saker i trappan ner mot källaren på infen.

Intressant att få dokumentera husen innan de försvinner

Spännande skyltar. Hoppas ledarhundarna kunde läsa.

Förberedelserna är gjorda för en rivning.

Bakom dessa dörrar spelades delar av BRON in. Sjukhusscenerna var ofta härifrån.

Infektionen 2 med slussarna till rummen.

Huset vid sidan om Infen, beroendecentrums gamla hus ska försvinna.

Här kom de som behövde hjälp till beroendecentrum.
Många hus är på gång att rivas, men ingen vet väl än idag när hela sjukhusområdet står klart, men min gissning är om 10 år.

/ Lars

Inga kommentarer:

Kyrkö mosse del 2

 Ganska precis 9 år efter jag var på skrotplatsen första gången (3 augusti 2009), så återvände jag dit (6 augusti 2018). Första anblicken sa...