lördag 26 augusti 2017

En blöt tillställning!

Tillställning och tillställning, nä men ett ganska så blött Varberg. Regnet strilade mest hela tiden. Tänk att man inte kan lita på SMHI ;-).
Lalle kom med idén att åka till Varberg som igår fredag. Detta redan på måndagen då bil skulle hyras. Man måste nog vara ute i god tid vid en sådan hyra, det var ju ändå fredag när vår fär gick av stapeln.
Jag åkte hemifrån redan vid halvåtta och anlände Helsingborg lite innan nio. I Malmö sken solen, och jag tänkte, YES! Molnen ökade på ju närmre Helsingborg jag kom. Moln är ok ur fotohänseende, så det gjorde absolut inget. Men ganska precis när vi anlände Varberg söderifrån började det stänka lite grand, inte något oroväckande precis. Sen öppnade sig himlen under i princip resten av dagen. Bara den tid vi gick på museet var det visst uppehåll. Nu blev det trots det både lite utebilder från Varberg.
Staden är ganska gammal med många äldre träkåkar i centrum. Charmigt med andra ord. För det mesta tvåvåningshus längs några stråk. Vi hade säkert utforskat det bättre om solen skinigt.
Ok, här lite bilder:

















Det är en plats jag gärna återkommer till, men då utan regn.
På vägen hem från Helsingborgs central (Knutpunkten) så dog batteriet i min telefon. Normalt sett inga problem. Tog fram min powerbank och kopplaade in, inget hände. Där var ingen "soppa" i den heller. Problemet i just detta var att i telefonen har jag ju min biljett, som jag nu inte kom åt. Väntade på att konduktören (heter det så fortfarande) skulle dyka upp. Sneglade över till paret vid sidan om mig, och de laddade en telefon. Jag har en android, hon en iphone. Funkar ju inte att använda den. Lösningen blev att hennes stickpropp och min powerbank-sladd skulle kunna funka. Yes, det funkade. Allt i onödan, ingen konduktör kom på hela resan. Han fanns i den andra tågdelen hela tiden. Men jag skulle ju hem med bussen, så det var ju bra ändå att laddat upp telefonen en bit.
Ja, äventyr kan man ha på många olika vis.

/ Lars

Inga kommentarer:

Kyrkö mosse del 2

 Ganska precis 9 år efter jag var på skrotplatsen första gången (3 augusti 2009), så återvände jag dit (6 augusti 2018). Första anblicken sa...