måndag 27 oktober 2014

Söderåsens nationalpark i Skåne!

Hösten är nästan den rätta årstiden att besöka nationalparken i mellersta Skåne. Eller ska vi säga att det egentligen inte spelar någon roll när du besöker platsen, för det är lika fint året om. Kanske jag var ute i sista sekunden av att se alla höstfärgerna, för nu börjar allt bli brunaktigt. 
Vi, Lalle och jag, började uppe på Kopparhatten för överblick över platsen. Nästan hundra meter ner från klippan rinner Skärån genom ravinen. Underbar utsikt som jag hoppas ni kan förstå av bilderna.








Efetr det for vi ner till parkeringen som i princip var fullsatt denna söndag. Vi tog nog den sista platsen tror jag. 
Denna gång gick vi på södersidan av sjön mot ravinen. Första delen är lättillgänglig för i stort sätt alla då det lagts ut spänger runt sjön, och ytterligare en liten bit in. Målet för promenaden var det lilla forspartiet någon km in i ravinen. 
Med stativ och ND-filter skred vi till verket. Hoppas ni förstår vilken pärla detta är i den skånska naturen. Välkommen dit!!!












/ Lars

1 kommentar:

Hans-Ove sa...

Håller med. En underbar plats året om. Jag försöker dock undvika helgerna just för den stora mängden folk.

Kyrkö mosse del 2

 Ganska precis 9 år efter jag var på skrotplatsen första gången (3 augusti 2009), så återvände jag dit (6 augusti 2018). Första anblicken sa...