måndag 6 februari 2012

Ok, jag kanske lägger in lite fler inlägg än vad jag tänkte göra. Eftersom kylan dessa dagar påminner om snö, som bara nått marken med några flingor så här långt, så visar jag dig några bilder tagna vid Husie mosse i Malmös östra utkant. En lite vild-park om man nu kan säga så, som skänker mig både avkoppling och förtjusning. Här har många "rullar" tagits ända sedan slutet av 1990-talet.
Snö och is blir på något vis lite intressantare i svartvitt, så varså god!


"Tallskogen"






Går du runt dammen på våren ser du alla fåglarna med sina "barn" simmande där. På de varmare dagarna kan man också se en brun kärrhök glida runt på himlen sökande efter sina sorkar till middag. Rådjur dyker upp då och då, men mer sällan.
För cirka 40 år sedan så fanns inte parken utan det var ett rent övningsfält för LV4 som då låg ovanför på kullen intill kyrkan. Här sprang man 3 km en gång i veckan, och jag ser nästan spåren efter våra kassa gympaskor ...

/ Lars



9 kommentarer:

Matts sa...

Ja vi é lyckligt lottade i vår stadsdel Lasse...Vi har både Husie Mosse & Bulltofta rekreationsområde som skänker frid i själen.

Peters bildmagi sa...

Härliga,stämningsfulla vinterbilder.
Blir jättefina i svartvitt.

Hans-Ove sa...

Härligt med lite natur inpå knuten för er Malmöbor. Sköna vinterbilder. Själv har jag inte fått svartvitfrossa ännu. Jag har tagit för många TRI-X bilder i början av min fotokarriär.

Möllebacken sa...

Malmö har många små oaser. Blev lite sorgsen när jag körde förbi Kirseberg och såg att koloniområdet inte finns där, fast det var ändå intressant så som det såg ut... :)
Kul att se din och Matts bilder från samma ställen. Det övergivna huset är ju helt fantastiskt. man kan känna historien och mystiken i era bilder fastän ni har tolkat dem olika.
Ha det gott!
Pella

larsfotografier sa...

Ja grabbar, tack för era kommentarer här. Visst har jag det bra med naturen alldeles inpå knutarna ute i östra delen av Malmö. Man förknippar kanske inte Malmö med öppen natur utan mer som en betongstad (finns det ordet?).
Om något år får jag fira 40 år sedan min första kontakt med denna stadsdel. Kom hit i en röd PV för första gången ...

Möllebacken sa...

Grabbar????!!!!....... :)
Trodde att jag var en brud :))))
/ Pella

larsfotografier sa...

Oj oj oj Pella, vilken miss av mig. Ber om förlåtelse för denna fadäs ...
/ Lars

Möllebacken sa...

Det är lugnt :), Det är så när ens namn liknar ett pojknamn.
/ Pella

larsfotografier sa...

Försöker komma in på din blogg via namnet ovanför här, utan att lyckas.

Kyrkö mosse del 2

 Ganska precis 9 år efter jag var på skrotplatsen första gången (3 augusti 2009), så återvände jag dit (6 augusti 2018). Första anblicken sa...